دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

تمثیلی زیبا؛نقادان مصلحانند نه منفی نگر

پنجشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۰۳ ب.ظ

نقادان مصلحانند نه منفی نگر

فرض شود زنی، مردی را به شوهری پذیرفته است و زندگی خود را با مرد گره زده است تا آینده آنان پرثمر گردد وشاهد عقد را جویاست.نخستین گواه میپرسد: مهریه چه میباشد؟ و داماد پاسخ میدهد:هزار سکه طلا و گواه او را برانداز کرده و میگوید: مگر دارایی تو چقدر است که هزار سکه مهریه میدهی؟ و میشنود که هیچ؛به ناچار تن به چنین مهریه ای دادم.و نخستین گواه عقد را نفی و گره را باز میکند و به او میگوید :این عقد را نفی کن که چنین عقدی عاقبت خوشی ندارد.دگر مردی را گواه میخواهد  و او خندیده و میگوید عقدی نشده که تو گواه می جویی. مرد تشنه زن میگوید:آری پیمان بسته ایم. ناقض عقد پاسخ می دهد:چنین پیمانی بر پایه اسلام نیست و گواه هم نمیخواهد و عقد را نقض میکند؛و چون زن و شوی را حیران میبیند برایشان مثلی زده می گوید:اگر تو گرسنه باشی و پول نداشته باشی و بوی خوراکی تو را از پای در آورد وبه سوی خوراک پزی بکشاند آیا تو خریدار خوراک می باشی یا مفتخور و کلاهبردار؟آیا پندار و رفتار و کردارت از گام نخست بی جا و غلط و حرام بوده است یا در ان لحظه که فروشنده بهای غذایش را از تو خواسته است و تو نداشته ای و گلاویز گشته ای؟

آری عزیزم نه آنجا خریدار خوراک بوده ای و نه امروز شوهر این زن.در هر دو معامله بدون پرداخت ثمن تصرف در مُثمن است و کلاهبرداری. بدون داشتن مهریه پیمان شرعی بسته نشده و عقدی اتفاق نیفتاده است که نیازی به شاهد باشد و عقد را نقض میکند.فافهم!

ناامیدانه به مردی پناه می برد که حرفه اش نقادی است  و در نقادی کاردان. از او گواهی میخواهد. نقاد میپرسد چرا چنین خطایی کرده ای ؟و جوان پاسخ می دهد:من مجنون دخترک می باشم وکسان دختر ،دیوانه و چنین مهریه ای را بر من تحمیل کردند.نقاد می گوید:چون تو ،بسیاری این دختر را خواستگار بوده اند و با چنین مهریه ای دست از خواستگاری شسته اند.و جوان پاسخ میدهد ولی دختر تنها مرا می خواهد و از دختر می پرسد و دختر می گوید آری.نقاد خندیده و میگوید در این صورت مشکل به سادگی برطرف میشود و راه وصال این است که تو 995 سکه را به شوهر ببخشی و او تعهد کند 5 سکه را در اولین لحظه ممکن به تو بدهد و بنابر احتیاط دور از چشم کسان با مهریه 5 سکه ،عقد را تجدید کنید.

با این توضیحات آشکار میگردد که منتقدان،یاوران میباشند نه خرابکار،منفی باف و نه نافی و ناقض.

حاج حیدر رحیم پور ازغدی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۸
دانشجویان عدالتخواه

خرابکار

منتقد

منتقدان

منفی نگر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی