دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

طنز: سینه خواهم تکه پاره از فراق!

شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۰۲ ق.ظ

رضا احسان پوررضا احسان پور- متخصصان صبرشناسی دانشگاه هاروارد با همکاری چند تن از استادیاران خدوم دانشگاه آزاد و محققان همیشه در صحنه دانشگاه پیام نور، چند تعریف زیر را برای “صبر” ارائه داده‌اند که ضمن بیان این تعاریف به بررسی آنها می‌پردازیم:

۱- تعریف اول: صبر عبارت است از دندان روی جگر یا جگر زیر دندان گذاشتن.

لازم به ذکر است که این نوع از صبر تا زمانی که دندان و مخصوصاً جگر، کارایی خود را از دست نداده باشد، جواب می‌دهد و الّا که اگر جگر در اثر کثرت اصطکاک با دندان، پاره شود، صبر به پایان می‌رسد. نمونه عینی این موضوع را در خصوص جگر زلیخا می‌توان دید. در ادب پارسی (دقت کنید “پارسی” نه “فارسی”!) شاعر می‌فرماید: “سینه خواهم شرحه شرحه از فراق” که خب سینه استعاره از جگر است ولی چون لفظ جگر در وزن نمی‌گنجیده است، شاعر از سینه استفاده کرده است. البته می‌توانسته بگوید “سینه خواهم تکه پاره از فراق” که خب اگر بجای “شرحه شرحه” می‌گفت “تکه پاره” دیگر طراحان سوالات ادبیات کنکور نمی‌توانستند از “شرحه شرحه” برای طراحی سوال استفاده کنند. آدم خوب است وقتی کاری می‌کند حواسش به همه چیز باشد؛ حتّی آن چیز!

۲- تعریف دوم: هر گاه قرار باشد چیزی اتفاق بیفتد ولی آن را به چند ثانیه یا چند دقیقه یا چند روز یا … موکول کنید، به این کار صبر کردن می‌گویند.

با توجه به این تعریف، یکی از صبورترین اقشار جامعه، مدیران، مسئولان و مدیرمسئولان محترم هستند. اینکه ما انتظار داریم یکسری از مسائل و مشکلات وجود نداشته باشد و در کمترین زمان ممکن برطرف شوند ولی نمی‌شوند، از بی مسئولیتی، بی تخصصی، بی سوادی، بی عرضگی، بی لیاقتی، بی دقّتی، بی خیالی و … آن مسئول نیست بلکه از بی‌صبری ماست. چرا ما عادت کرده‌ایم یک جوال دوز به بقیه بزنیم ولی حتّی یک سوزن به خودمان نزنیم؟

وقتی شما این موضوع را در مورد مسئولان بپذیرید، برکات پذیرش این مساله در زندگی خود شما هم نمود پیدا می‌کند. برای مثال اگر شما از جمله افرادی هستید که مدتهاست قصد دارید کاری را “از شنبه” انجام دهید ولی انجام نمی‌دهید، این نشانه بی اراده بودن و همت پایین شما نیست. بلکه نشانه صبر و ایثار شماست. چرا که اگر شما آن کار را از این شنبه انجام دهید، شاید نوبت به دیگران برای انجام آن کار نرسد.

۳- تعریف سوم: صبر یکی از عوامل تبدیل و تولید موارد پیش‌بینی نشده و مفید است.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که قصد انجام کاری را داشته‌اید ولی به دلایل مختلف، آن کار به تعویق افتاده و در مدتی که شما برای انجام آن کار صبر به خرج داده‌اید، اتفاقات دیگری افتاده است که چه بسا بهتر و مفیدتر از کاری بوده که از ابتدا قصد انجام آن را داشته‌اید.

برای مثلا ممکن است شما سالها در آرزوی خرید یک پژو بوده‌اید ولی در مدت این چند ۱۰ سالی که بخشی از درآمدتان را برای خرید پژو پس انداز می‌کرده‌اید، چند خودرو پژو آتش گرفته و شما از خرید پژو منصرف شده و جان خود و خانواده‌تان را حفظ کرده‌اید. یا مثلاً شما حسرت خریدن و خوردن فلان خوراکی را برای خود و خانواده خود داشته‌اید و بعد از چند وقت متوجه می‌شوید که متخصصان سرطان‌شناسی دانشگاه هاروارد با همکاری چند تن از استادیاران خدوم دانشگاه آزاد و محققان همیشه در صحنه دانشگاه پیام نور اعلام کرده‌اند که فلان خوراکی، سرطان‌زاست. در همان ادب پارسی که پیش از این صحبتش شد، ضرب المثلی داریم که می‌گوید “گر صبر کنی، ز غوره، حلوا سازم”! این بیانگر این نکته است که با صبر همه چیز امکان‌پذیر است و اگر امکان پذیر نشد، معلوم است باز هم باید صبر کنید. حالا عمر شما کفاف می‌دهد و نتیجه صبرتان را می‌بینید یا نمی‌بینید! مهم این است که بالاخره روزی آن اتفاق فرخنده و مبارک، رخ می‌دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۹
دانشجویان عدالتخواه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی