دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

به گزارش عدالتخواهان رفسنجان و به نقل از عدالتخواهی، جنبش عدالتخواه دانشجویی بیانیه ای تحلیلی در واکنش به سکوت ذلت‌بار دولت در قبال تداوم تحریم و زورگویی امریکا صادر کرد. متن این بیانیه را در ادامه می خوانید:

در چند روز گذشته دو دسته اخبار در رسانه‌ها منتشر گردید که هر یک به نوعی شایسته توجه و تنبه بودند. دسته اول این اخبار مربوط به طرح و تصویب قانون محدودیت روادید سفرکنندگان به ایران توسط مجلس نمایندگان امریکا و متعاقباً توسط مجلس سنای امریکا بود. قانونی که با فاصله کوتاهی با امضای رئیس جمهور امریکا ابلاغ و لازم الاجرا گردید. مطابق این قانون علاوه بر کلیه اتباع ایران، اگر یکی از اتباع ۳۸ کشوری که تا پیش از این بدون روادید امکان مسافرت به امریکا را داشتند طی پنج سال گذشته حتی یک بار به ایران مسافرت کرده باشد، این بدون دریافت روادید از دولت امریکا اجازه ورود به خاک امریکا را نخواهد یافت. این قانون در پی حملات تروریستی فرانسه تصویب گردید در حالی که تا کنون هیچ یک از اتباع ایران در حملاتی مشابه در طی ۳۷ سال پس از انقلاب حضور نداشته و در حقیقت این حملات چیزی جز بهانه‌ای تازه و البته کاملاً نامربوط برای امریکا برای افزایش بسیار مؤثر و قدرتمند ابزارهای حقوقی‌اش در راستای تحت فشار قرار دادن روابط تجاری کشورها با ایران نبود. این قدر آش این قانون در زمینه زورگویی شور بود که همه ۲۹ سفیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در امریکا طی نامه‌ای سرگشاده اعتراض خود را به تصویب این قانون ابراز داشتند.

اخبار مهم دیگر درباره این قانون این بودند که جان کربی -سخنگوی وزارت خارجه امریکا- پیش از تصویب این قانون از حمایت کامل کاخ سفید از این «قانون فراجناحی» سخن گفت و آرزوی تصویب هر چه زودتر آن را کرد. حمایتی که پس از تصویب این قانون نیز ادامه یافت و با توجه به گفته‌های وی عملاً با این قانون امریکا توانایی تقسیم تجارت اقتصادی با ایران به مشروع و غیر مشروع را پیدا کرد! همچنین وی بیان داشت که این قانون با مشارکت فعالانه کاخ سفید نگاشته شده و «کاملاً اجرایی خواهد شد» و نیز خبر داد که به هر حال مدت زمان صدور ویزا -حتی اگر صادر شود!- از یک تا دو روز به حدود ده روز برای این افراد افزایش پیدا خواهد کرد!

همچنین خبر تازه‌ای که از تلاش مشترک دولت امریکا و کنگره این کشور جهت به یغما بردن حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران به بهانه پرداخت به بازماندگان تسخیر لانه جاسوسی و برخی وقایع دیگر در سطح جهان رسیده است را باید به فهرست تشدید اقدامات خصمانه علیه کشورمان بیفزائیم.

اما دسته دوم اخباری که طی چند روز گذشته منتشر گردید مربوط به واکنش‌های تیم ایرانی به تصویب این قانون بود. در حالی که جواد ظریف وزیر خارجه پیشتر از این اعلام کرده بود که تصویب این قانون بر خلاف برجام است اما پس از تصویب و ابلاغ این قانون عباس عراقچی –مسئول اجرای برجام در دولت- ابراز داشت وزیر خارجه امریکا طی نامه‌ای رسمی به آقای ظریف این وعده را داده که اجرای این قانون به نحوی نخواهد بود که موجب نقض برجام گردد! همچنین عراقچی ابراز داشت ایران اعتراض خود را -در صورت اجرای این قانون به نحوی که ناقض برجام باشد!- به کمیسیون مشترک پیش‌بینی شده در برجام ارجاع خواهد داد! همچنین در آخرین خبر محمد جواد ظریف نیز موضعی مشابه عراقچی اتخاذ کرده و نامه وزیر خارجه امریکا را ضامن عدم اجرای این قانون به نحوی که مانع تجارت با ایران شود دانست.

 

اعتماد به نامه بدون ضمانت اجرایی وزیر خارجه امریکا تنها راه بی‌معنی فرار از افتضاح رقم خورده برای دولت

جالب اینجاست که اگرچه به طور مشخصی این قانون محدود کننده شدید تجارت تمام کشورها با ایران است و به این نکته بسیار مهم خود وزارت خارجه کشور نیز اذعان دارد اما به صرف اعتماد به یک نامه از سوی طرف امریکایی –که به جز یک نمایش رسانه‌ای چیزی نیست و هیچ ضمانت اجرایی ندارد و به طور حتم تنها جهت فریب ناشیانه افکار عمومی داخلی ایران نگاشته و علنی شده- وزارت خارجه ایران ابراز اطمینان از عدم نقض برجام می‌نماید! در حقیقت وزارت خارجه چاره‌ای جز این ندارد چون در صورتی که علیه این ظلم آشکار حرفی بزند و مقاومتی واقعی نشان بدهد مهم‌ترین –و شاید تنها- ادعای تئوریک دولت یازدهم یعنی امکان رابطه مسالمت‌آمیز با امریکا جهت بهبود شرایط اقتصادی به کلی زیر سؤال می‌رود و چیزی تحت عنوان آبروی سیاسی برای این دولت باقی نمی‌ماند. با وجود این وضعیت برای دولت یازدهم امریکا توانایی وارد آوردن فشار هر چه بیشتر بر ایران را بدون سر باز زدن ایران از برجام دارد.

بازخوانی تجربه امام خمینی در تعامل با رژیم شاه در این باره مهم است. پس از اینکه امام خمینی نسبت به تصویب قانون کاپیتولاسیون شدیداً اعتراض کردند نخست وزیر وقت به ایشان پیام داد که نگران نباشید چرا که اگرچه این قانون تصویب شده ولی اجرا نخواهد شد اما حضرت امام زیر بار این قول‌های فریب نرفتند و بیان داشتند اجرا نشدن یک قانون با برداشته شدن آن ممکن است و این وعده‌ها تنها برای فریب و ساکت کردن است.

 

تحریم جدید؛ میخ تابوت آرزوی دوستی امریکا با ایران / قوانین جدید به تنهایی توانایی حفظ ساختار تحریم‌ها را دارند

تحریمی که علیه کشورمان در این قانون وضع شد تحریمی بسیار شدید و در نوع خود تازه و بدیع بود و عملاً نشان داد که امریکا نه تنها قصد باز کردن دریچه تجارت با ایران را علی‌رغم وجود برجام ندارد بلکه قصد جایگزین کردن قوانین تحریمی هرچند اندک و بی‌اثر تخفیف داده شده در برجام را با قوانین تازه به بهانه‌های جدید مثل حمایت از تروریسم دارد. قوانینی که به سادگی منجر به حفظ ساختار تحریم‌ها و فشار روانی بر تجارت‌کنندگان با ایران خواهد بود. لازم به ذکر است که این قانونی علاوه بر محدود کردن سفر مقامات تجاری کشورها به ایران منجر به محدود شدن سفرهای دیپلماتیک و سیاسی و گردشگری و … به کشورمان می‌شود و می‌تواند تحریمی شدید علیه رابطه ایران با جهان تلقی گردد چرا که با چنین قوانینی در حقیقت امریکا در حال ارسال این پیام به دنیاست که یا باید ایران را انتخاب کنید یا امریکا را!

به این ترتیب تصویب این قانون را نباید یک اتفاق ساده انگاشت که دولت یازدهم با بازی رسانه‌ای خود تلاش در جهت خنثی کردن موج منفی و نگرانی‌های حاصل از آن داشت بلکه در حقیقت میخی بود بر تابوت آرزو و رؤیای این دولت در کسب دوستی و رضایت امریکا با ایران. حقیقتی که مدت‌هاست در مقاطع مختلف پس از برجام از جمله در موضوع بستن پرونده PMD خود را به عیان نشان داد.

 

مشخص شد حتی اگر برجام نقض شود صدای دولت درنخواهد آمد! در آن صورت چه کسی به داد مردم خواهد رسید؟ / با این موج فریب، حتی اجرای ناموفق برجام موجب ایجاد تجربه تاریخی نخواهد شد

با این رفتارهای اخیر دولت یازدهم تصور منتقدین درباره اهداف واقعی دولت یازدهم از مذاکرات تأیید شد؛ مسأله دولت یازدهم اساساً مسأله رفع تحریم‌ها نبوده و نیست و به همین دلیل هیچ تحریم تازه‌ای نمی‌تواند مانع دولت یازدهم در اجرای برجام –و عقب‌نشینی ذلیلانه از دستاوردهای ملت در حوزه‌های مختلف- گردد. در حقیقت این دولت به دنبال چیزی به جز کسب رضایت واقعی امریکا نیست و راهی را برای پیشرفت کشور به جز کسب این رضایت قائل نیست. افرادی که اکنون در این دولت حضور دارند پیش از این نیز -از جمله در مذاکرات سال ۸۲ در دوره اصلاحات- تلاش بی‌ثمر خود را برای رسیدن به این هدف در دوره‌های پیشین مسئولیت انجام داده‌اند ولی هر بار با بهانه‌آوری‌های جدیدی دست به تکرار اشتباهات پیشین خود می‌زنند. هرگز نباید تصور کرد که در صورتی که برجام به صورتی ناموفق اجرا شود دولتیان حاضر به پذیرش اشتباه خود و بازگشتن از این مسیر سوخته خواهند شد بلکه با تلاش‌های مبتذل رسانه‌ای مثل آنچه درباره تصویب این قانون رقم زدند تلاش خواهند کرد خود را وجیه نشان بدهند و دوباره چندین سال بعد همین مسیر را بر کشور تحمیل کنند.

کاملاً قابل پیش‌بینی است که حتی روزی که امریکا از برداشتن همین تحریم‌های اندک مندرج در برجام هم در عمل سر باز بزند کسی از آن‌ها مسئولیت این اشتباه را بر عهده نخواهد گرفت و کسی نخواهد بود که هزینه سنگین این عقب‌نشینی را بپردازد تا عبرتی شود برای آیندگانی که احیاناً رؤیای تکرار این مسیر را در سر می‌پرورانند.

 

تصویب برجام باعث تصویب قوانین جدید تحریمی علیه کشور / دولت و مجلس هر دو مسئولند

اما چه چیزی باعث شد که این تحریم‌های شدید و جدید علیه کشور تصویب شوند؟ در حقیقت در حالی که امریکا از به ثمر رسیدن برجام مطمئن گردید و از نابودی توانایی هسته‌ای کشور اطمینان حاصل کرد اقدام به تصویب تحریم‌های جدید به بهانه‌های جدید نمود و این بار با صراحت و شدت بیشتری دست به این کار زد و به طور حتم باید تصویب و اجرایی شدن برجام را عامل تصویب این تحریم جدید دانست. علاوه بر این برجام دولت ایران را بیش از پیش تحت فشار گذاشته و باعث شده است هرگونه اعتراض به تحریم‌های جدید به این واسطه که می‌تواند برجام را به خطر بیندازد با هیچگونه اعتراض واقعی و عملی از سوی ایران مواجه نشود و خیال طرف امریکایی از تصویب تحریم‌های جدید راحت شده است.

همچنین با توجه به اینکه ایران در روابط خود با امریکا عملاً به تحریم‌های جدید رضایت داده در حالی که دولت‌های اروپایی نسبت به تحریم‌های جدید تا پیش از این مقاومت قابل توجهی نشان می‌دادند مجبور به پذیرش تشدید تحریم‌ها هستند و به این واسطه زمینه تشدید تحریم‌ها و مشروعیت‌بخشی به آن‌ها فراهم شده که پیش از بوجود آمدن برجام به گفته خود مقامات امریکایی این زمینه وجود نداشته است.

 

حتی اگر کمیسیون مشترک به نفع ایران حکم کند تنها اتفاقی که می‌افتد بازگشت قطعنامه‌های پیشین است در حالی که این بار دست ایران از اهرم فشار صنعت هسته‌ای خالی است / از بین بردن بیشتر صنعت هسته‌ای باعث وضع تحریم‌های بیش از این خواهد شد

نکته جالب درباره اظهارات مسئولین وزارت خارجه این است که گویا آگاهی ندارند که حتی اگر شکایت ایران در کمیسیون تعبیه شده در برجام مورد قبول واقع شود تنها اتفاقی که می‌افتد این است که قطعنامه‌های قبلی علیه ایران باز می‌گردند و همان اندک تحریمی که به اصطلاح برداشته شده احیا می‌شود و هیچ غرامت و خسارتی به ایران پرداخت نخواهد شد در حالی که ایران تمام صنعت هسته‌ای خود را پیشاپیش نابود کرده و دیگر حتی ابزار فشاری که پیش از این در دست داشته را در اختیار ندارد.

باید توجه داشت که امریکا به سیاست وضع تحریم‌های جدید و ارسال نامه‌های به اصطلاح اطمینان‌بخش خود ادامه خواهد داد تا جایی که ایران اعلام کند که دیگر با این شرایط حاضر به ادامه برجام نخواهد بود یا تن به تحمل فشارهای بیشتر خواهد داد و به هر حال در این بازی برنده امریکا خواهد بود. خصوصاً امریکا منتظر نابودی هرچه سریعتر ذخایر اورانیوم و سانتریفیوژهای کشور است تا بلافاصله با مشاهده خالی شدن دست ایران اقدام به وضع تحریم‌های حتی بیشتر نماید. وجود این خطر بزرگ و این هشدار اولیه باید باعث شده باشد که دولت دست از اجرای بی‌مهابا و ساده‌لوحانه برجام بردارد که البته میزان شیفتگی به غرب تا حدی است که دیگر نمی‌توان امیدی به این امر داشت.

 

بپذیرید که مسیر دوستی ایران و امریکا به مسدود است و اشتباه کرده‌اید! / پیش از نابودی کامل صنعت هسته‌ای دست از اجرای این توافق ننگین بکشید / رسوایی این روند در نزد مردم مشخص شده است

جنبش عدالتخواه دانشجویی با ابراز نگرانی شدید نسبت به این وضعیت خواستار دست کشیدن هر چه سریعتر از اجرای این توافق ننگین تا قبل از نابودی صنعت هسته‌ای است و مسئولیت ادامه این روند یک طرفه را متوجه دولت می‌داند. روندی که باعث شده است امیدهای هرچند اندک اولیه هم امروز دیگر رنگ ببازد و مقبولیت دولت نزد مردم کاهش شدیدی پیدا کند به نحوی که چاره‌ای جز وعده‌های پیاپی برای بزک کردن اوضاع راهی برای دولت باقی نمانده است. مطمئناً بازگشت از این مسیر هر زمانی که صورت بگیرد به نفع خود دولت نیز خواهد بود.

 

به امید ظهور عدالت گستر گیتی

جنبش عدالتخواه دانشجویی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۰
دانشجویان عدالتخواه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی