دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

اخیرا طرحی با عنوان ( صیانت از عفاف و حجاب ) در مجلس اعلام وصول شد که منبعث از یک نگاه سطحی و غلط به مسائل فرهنگی است.

نگاهی که نه تنها مشکلات فرهنگی را حل نخواهد کرد بلکه آنها را پیچیده تر خواهد نمود و به معضلات ، ابعاد جدیدتری خواهد افزدود.

لهذا در مورد این طرح اشاره به چند نکته ضروری به نظر میرسد :

_ منحصر کردن ، امر به معروف و نهی از منکر به یک مصداق زیر حد نصاب 

معنای مهمّ امر به معروف و نهی از منکر را نباید به مسائل زیر نصاب اهمّیّت منحصر کرد؛ بعضی تصوّر میکنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر میشود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمیکند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است امّا مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست. مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترین معروفها و نهی از بزرگ‌ترین منکرها. بزرگ‌ترینمعروفها در درجه‌ی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ ( رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال ۱۳۹۴ )

و نکته تاسف انگیز اینجاست که برخی همین تصوری را که رهبر معظم انقلاب اشاره فرموده اند در شیوه مدیریتیشان اعمال میکنند و بر اساس ، آن طرح و نقشه برای هدایت جامعه میچینند.

امر به معروف و نهی از منکر که از بزرگترین احکام الهی است و باید مهم ترین ، سوپاپ اطمینان برای جلوگیری از تغییر مسیر نظام و جامعه باشد را ، در یک مصداق فرعی محدود کنیم و نگذاریم کارکرد اصلیش را داشته باشد.

به واقع چه هنگام ، حکومت ، با خطر جدی مواجه میشود و چه زمانی بر اساس فرمایش رهبری _دام ظله_ میبایست با اتکا به امر به معروف و نهی از منکر ، کار جدی صورت بگیرد؟

مگر حضرت رحمه للعالمین محمد (ص) نفرمود: الملک یبقى مع الکفر و لا یبقى مع الظلم  

بر اساس تصریح  رسول اعظم (ص) ، ظلم ، اصلی ترین برانداز، و خطر برای حکومت است.که در این حوزه از کفر نیز خطرناک تر است.

برای مواجهه با رانت و فساد و رشوه و اختلاس و دیگر مصادیق ظلم که حکومت را با مخاطره اساسی مواجه میکند چه اندیشیده شده؟

چرا راهکاری برای نظارت و مداخله عمومی با این گونه مفاسد ، برای توده ها و مردم ، تصویب نمیفرمایید؟ تا کسانی بتوانند مبتنی بر قانون مصوب مجلس بدون لکنت زبان رو به حاکمیت کنند و او را امر به معروف و نهی از منکر کنند و حکم شریف خدا تغییر کاربری پیدا نکند که این نیز، خود ، یک ظلم بزرگ است…

- به جای مواجهه قاطع با علت های بزرگ ؛ سرگرم شدن با معلول ها

آیا مشکلات فرهنگی از حجاب شروع و به حجاب ختم میگردد؟

و حتی بالاتر از آن ، آیا یک معضل فرهنگی از خود فرهنگ شروع و به خود فرهنگ ختم میشود؟

قطعا این گونه نیست که پیامبر مکرم اسلام (ص) در آخرین سخنرانیشان میفرمایند : نگذارید مردم فقیر شوند تا کافر شوند و نگذارید درهای حکومت بر روی مستضعفین بسته شود و نگذارید در پشت درهای بسته ی حکومت ، قوی ها و سرمایه دارها ، مستضعفین را ببلعند و پاره پاره کنند الله الله فی طبقه السفلی…

و امام (ره)  در جلد یکم صحیفه ،صفحه ۲۷۰ میفرمایند : شما خیال می‌کنید آن دزدی که شبها از دیوار، با آن همه مخاطرات، بالا می‌رود و یا زنی که عفت خود را می‌فروشد، تقصیر دارد؟ وضع معیشتْ بد است که این همه جنایات و مفاسد، که شب و روز در روزنامه‌ها می‌خوانید، به وجود می‌آورد.

اقتصاد و فرهنگ و سیاست و … حوزه هایی هستند که فقط در کتب درسی ودانشگاهی قابل تفکیک هستند ، وارد جامعه که بشویم همه این ها با هم مخلوط میشوند ، با یکدیگر واکنش میدهند و بر هم اثر میگذارند.

و از همین جاست که میشود بسیاری از پدیده های ناصحیح فرهنگی را با تغییر متغیرهای اقتصادی حل کرد. و باز از همین جاست که مدیران باید رویکردهایشان را تغییر دهند.

یقینا اگر تصمیم گیران و مجریان به دانستن این نکته نائل شوند که حجاب تنها معیار ایمان نیست بلکه یکی از نتایج ایمان است در شیوه های مدیریتیشان تغییر های جدی صورت خواهد گرفت

_طرحی که به هیچ کدام از سوال های اصلی جواب نمیدهد

طرح صیانت از عفاف و حجاب بر اساس آن چه در این چند خط ، اشاره شد و فراوان مسائل دیگری که میشد اشاره کرد و گذشتیم ، یک برخورد بدون توجه به اولویات ها و تقدم و تاخر ها با یک معضل فرهنگی است.

این طرح نه تنها اثر تربیتی اساسی ندارد و ریشه معضلات اصلی فرهنگی کشور را نشانه نگرفته بلکه فقط ، یک برنامه کور است که میتواند در خوش بینانه ترین حالت ، به مطرح کنندگانش ، این تسکین خاطر را بدهد که در حوزه فرهنگ ، فارغ از اثر این طرح ، کاری کرده اند!

جنبش عدالتخواه دانشجویی ، امید وار است ، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهاد های موثر بر حوزه فرهنگ با اعمال تصمیم های عمیق تر ، روز به روز به فرهنگی تر شدن کشور کمک کنند ان شاالله.

به امید ظهور عدالت گستر گیتی

جنبش عدالتخواه دانشجویی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۹
دانشجویان عدالتخواه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی