جناب آقای دکتر ظریف؛ وزیر محترم امور خارجه ایران؛

 

سلام علیکم؛

 

اخیرا و پس از مذاکرات تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با گروه ۵+۱ در سوئیس، طرف آمریکایی متنی با عنوان فکت شیت منتشر نمود که جزئیات مذاکرات از نگاه آنان در این متن آمده بود. جنابعالی و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده نسبت به برخی از بندهای این متن انتقادات جدی داشته اید و حتی در گفتگوی تلویزیونی خود از وجود « تناقض های آشکار» در این متن نسبت به واقعیت خبر دادید.

 

جناب وزیر؛

 

فارغ از آنکه طرف آمریکایی چه متنی را منتشر کرده و چه دروغ هایی سر هم کرده است، این حق مردم ایران است که از جزئیات مذاکرات تیم دیپلماسی کشورشان با طرف مقابل مطلع شده و از روند مذاکرات آگاه شوند. امام خامنه ای نیز در سخنرانی اخیر خود در ۲۰ فروردین به این نکته اشاره نمودند که: « البتّه من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است…»

 

آقای ظریف؛

 

متاسفانه تا به حال ، جنابعالی و همکارانتان ، با مردم و نمایندگانشان در مجلس به گونه ای رفتار کرده اید که گویی نامحرمشان پنداشته اید. این نگاه مخفی کارانه متاسفانه در مذاکرات اخیر نیز به وضوح دیده می شود؛ تا آنجا که با توجه به تاکید رهبری مبنی بر انتشار و تبیین جزئیات مذاکرات، آقای علی اکبر صالحی می گویند که: «درباره مسئله فکت شیت تصمیم گرفته شد و آقای ظریف در حال بررسی هستند و  سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه متفقاً فکت شیتی تهیه کرده اند که الان دست آقای ظریف است و اگر مصلحت بدانند این فکت شیت را اعلام می کنند تا برخی از این ابهاماتی که هر چند پاسخ داده شده است در چارچوب فکت شیت به عرض ملت بزرگ ایران برسد.»؛ اما ناگهان در اظهار نظری قابل تامل، سخنگوی دولت در مصاحبه ای اعلام می کنند که: « مصاحبه ها و مذاکره های متعدد مسئولان وزارت خارجه در راستای تبیین مذاکرات لوزان، همه اینها فکت شیت است و اگر لازم باشد این فکت شیت منتشر می شود. مواضع مسئولان سیاست خارجه بسیار شفاف است و اگر لازم باشد باز هم دراین باره توضیح خواهند داد.»

 

این اظهارنظرهای متناقض چه معنایی می تواند داشته باشد؟ تعلل دولت در انتشار ابعاد و جزئیات مذاکرات که مورد مطالبه رهبری و مردم می باشد، چه وجهی دارد؟ اگر حضرتعالی و تیم مذاکره کننده ایرانی به منش و منطق مذاکراتی خود اطمینان کافی دارید، چرا گزارش برگ ایرانی را منتشر نمی کنید؟

 

بگذارید کارشناسان و دانشگاهیان فارغ از جنجال های سیاسی بر اساس اطلاعات دقیق و شفافی که در اختیارشان قرار میدهید ، عملکردتان را بررسی نمایند. آیا اینگونه اعمال این شبهه را در اذهان ایجاد نمی کند که کوتاهی در تنویر افکار عمومی،خدای ناکرده ، ریشه در خطاهای غیر علنی تیم دیپلماسی دارد؟ تعلل شما در شرایطی است که در مورد نتایج مذاکراتِ سوییس نگرانی های فراوانی وجود دارد که انتشار فکت شیت ایرانی به حل آن ها میتواند کمک کند.

 

در همین راستا ، ۲۵ فروردین ماه ۲۱۳ نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه ای خواهان انتشار گزارش برگ ایرانی شدند، اما متاسفانه تاکنون پاسخ جدی و شفافی از طرف حضرتعالی و تیم مذاکره کننده دریافت نگردیده است.

 

جنبش عدالتخواه دانشجویی این مطالبه جدی را از شما دارد که به فرموده رهبری معظم انقلاب عمل نموده و با انتشار هر چه سریعتر متن فکت شیت ایرانی، به ابهامات و سوالات عنوان شده در این حوزه خاتمه دهید.

 

با تشکر

 

به امید ظهور عدالت گستر گیتی

 

جنبش عدالتخواه دانشجویی