دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

به گزارش عدالتخواهان رفسنجان، سید فرشاد فاطمی استاد دانشگاه شریف در سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه آب گلوگاه توسعه کشور است، گفت: ۲ مسئله آب و اشتغال راه حل کوتاه مدت ندارند و لازم است برای آن ها نقشه راهی طراحی شود.

فاطمی در ادامه به وضعیت نامناسب ایران در شاخص های آب اشاره کرد و گفت: کشور ایران در ناحیه خشکی قرار دارد به طوری که بر اساس آمار بنیاد تحقیقات منابع زمین در رتبه ۲۵ از نظر استرس آبی در سال ۲۰۱۳ قرار گرفت.

وی افزود: این نهاد رتبه ایران در سال ۲۰۴۰ را ۱۳ پیش بینی کرده است.

این استاد دانشگاه همچنین به کاهش بارش در سال های اخیر، افزایش مصرف شهرها و روستاها و آلودگی منابع آب اشاره کرد و گفت: با وجود مواجهه کشور با بحران کم آبی از نظر شاخص های مصرفی آب نیز در وضعیت نامناسبی قرار داریم.

وی افزود: به عنوان مثال ما ۹۰ درصد منابع خود را صرف کشاورزی می کنیم و جزو کشورهای با بدترین نسبت تولید ناخالص داخلی به مصرف آب هستیم.

فاطمی در ادامه به سوابق نهادی در بخش آب اشاره کرد و گفت: با اصلاحات ارضی قنوات نابود شد، در سال ۶۱ و با تصویب قانون توزیع عادلانه آب چاه های غیر مجاز، مجوز گرفتند و در سال ۸۹ نیز دوباره این اتفاق تکرار شد.

وی افزود: علاوه بر این موارد در سال ۸۴ قانونی تصویب شد که به دولت اجازه نمی دهد چاه های غیر مجاز را ببندد.

استاد دانشگاه شریف گفت: با این قوانین مردم به این نتیجه رسیدند مصرف بیشتر آب به نفعشان است.

فاطمی با بیان اینکه برای حفاظت از منابع آب باید میزان مصرف هر فرد و گروه را بدانیم، گفت: متأسفانه اصلا در این زمینه اطلاعات درستی نداریم.

وی با بیان اینکه بحران آب در حال تبدیل شدن به بحران اقتصادی است، گفت: در چند سال گذشته شاهد اختلافات مردم اصفهان و خوزستان و اصفهان و یزد بر روی موضوع انتقال آب بوده ایم.

فاطمی با بیان اینکه مهمترین سیاست برای کنترل بحران آب، ایجاد اقتصاد آب است که نمونه های موفقی در استرالیا و آمریکا از آن وجود دارد.

وی ادامه داد: سیاست دیگری که استفاده می شود آبیاری تحت فشار است که تجربه نشان داده این روش ها نه تنها فشار بر منابع را کاهش نمی دهند بلکه در برخی از مواقع باعث تشدید بحران می شوند.

فاطمی در توضیح بیشتر خود این صحبت خود گفت: استفاده از آبیاری تحت فشار مصرف آب در مزرعه را کاهش می دهد، اما به دلیل ایجاد آب اضافه زمین های بایر نیز زیر کشت می روند و به این ترتیب نه تنها برداشت آب کاهش نمی یابد بلکه گاهی افزایش هم دارد.

وی در مورد سیاست های کشور در این زمینه گفت: در کشور ما متأسفانه اکثر طرح ها برای حل بحران آب طرح های مهندسی مانند ساخت سد و انتقال آب بوده است.

فاطمی در ادامه گفت: این در حالی است که پروژه انتقال آب در دنیا شکست خورده است، در کشور پروژه های انتقال آب خلیج فارس به کرمان و فارس مطرح است.

وی افزود: تنها مصرفی که برای انتقال آب توجیه دارد مصرف شرب است.

فاطمی در انتها گفت: رویای وصل کردن دریای عمان و خلیج فارس به دریای خزر را باید از سر بیرون کنیم و باید در هر منطقه به دنبال توسعه پایدار باشیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۵
دانشجویان عدالتخواه

نظرات  (۱)

سلام
بحران آب در حال تبدیل شدن به بحران اجتماعی است؟؟؟؟؟بار معنایی خاصی ندارد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی