دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

لُبِّ انتظار ما از دانشجویان عدالتخواهیست. (امام خامنه ای)

دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی شماره 1

پنجشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ق.ظ

در سال‌های اخیر، کمبود منابع به‌عنوان یکی از موانع اصلی پیشرفت کشور بیان شده است. رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۶ خرداد ۹۴، «صرفه‌جویی» را به‌عنوان راه‌حل این مشکل به مسئولین یادآور شدند. در سال ۸۹ نیز سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغ شد و براساس آن، «قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی» در این سال به تصویب مجلس رسید. اما با وجود گذشت بیش از پنج سال از آن، همچنان زمینه‌ی صرفه‌جویی در زمینه‌ی انرژی و آب کم دیده می‌شود. این در حالی است که صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت انرژی در کشور می‌تواند کسری تراز تولید و مصرف گاز و برق را به‌آسانی جبران نماید و در این زمینه، دولت و مردم هر یک نیازمند اصلاح رفتار مصرفی خود هستند.

زمینه‌های صرفه‌جویی «دولت» در بخش انرژی و آب
با وجود واگذاری بخشی از صنایع دولتی به بخش غیردولتی براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت یا بخش‌های وابسته به آن همچنان مالک بسیاری از نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، شبکه‌های انتقال و توزیع گاز، برق و آب هستند.اگر تمامی انرژی کشور شامل نفت، گاز، انرژی هسته‌ای، نیروگاه‌های برقابی و تجدیدپذیر برپایه‌ی نفت خام معادل‌سازی شود، از مجموع معادل ۵.۱ میلیون بشکه نفت خام عرضه‌شده در هر روز در سطح کشور، تنها ۳.۱ میلیون بشکه به مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسد و ۳۵ درصد از آن تلف می‌شود. به عبارت دیگر، ۳۵ درصد از انرژی عرضه‌شده در کشور به‌علت بازدهی پایین و تلفات صنایع تحت مدیریت دولت، قبل از آنکه به دست مردم برسد، به هدر می‌رود.به‌علاوه روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب از گازهای همراه نفت که معادل تولید یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است، در میادین نفتی کشور سوزانده شده و به هدر می‌رود. ارزش سالانه‌ی این میزان گاز غنی با فرض قیمت ۲۴ سنت به‌ازای هر مترمکعب، به ۲.۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

در بخش نیرو، با وجود تأکید قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مبنی بر ضرورت افزایش بازده نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۴۲ درصد تا پایان سال ۹۴، این شاخص تاکنون افزایشی نداشته و در مرز ۳۷ درصد متوقف مانده است. در این دوره به‌جای آنکه نیروگاه‌های گازی کشور به‌عنوان کم‌بازده‌ترین نیروگاه‌ها با هدف افزایش بازدهی به سیکل ترکیبی تبدیل شوند، نیروگاه‌های گازی جدیدی احداث شد و این امر توقف افزایش بازدهی نیروگاه‌ها و حتی کاهش مقطعی آن را به‌دنبال داشت. 


شکل 1- سهم نیروگاه‌های کم‌بازده گازی در میان انواع نیروگاه‌های بهره‌برداری‌شده در هر سال
هدر رفت در شبکه انتقال و توزیع مشکلی که دولت میتواند حل کند ولی ...
همچنین براساس آخرین آمار، ‌ تلفات شبکه‌ی انتقال و توزیع برق کشور ۱۲.۸ درصد عنوان شده است که ۵۰ درصد بالاتر از متوسط جهانی و ۱۰۰ درصد بیش از کشورهای صنعتی است. اگر تلفات شبکه‌ی برق کشور بالاتر از نرخ کشورهای صنعتی، اما برابر با نرخ متوسط جهانی بود، سالانه معادل مصرف برق یک سال شهر تهران صرفه‌جویی به عمل می‌آمد. با کاهش هر یک درصد از تلفات شبکه‌ی برق و کاهش هزینه‌های تولید برق، مصرف سوخت و نیاز به زیرساخت‌های جدید در شبکه‌ی برق، سالانه ۱.۳ میلیارد دلار منابع برای کشور آزاد می‌شود.

در شبکه‌های انتقال و توزیع آب نیز به‌صورت مشابه، هدررفت آب بسیار بالاست. تلفات آب در شبکه‌های اصلی انتقال و کانال‌های یک و دو که مدیریت آن برعهده‌ی دولت است، حداقل ۲۰ درصد برآورد می‌شود و این میزان در شبکه‌های توزیع آب حتی به ۲۵ درصد می‌رسد. مشکل کم‌آبی در استان‌های جنوبی کشور در حالی است که کشورهای همسایه، در سواحل جنوبی خلیج فارس، روزانه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب شیرین را با استفاده از آب دریا تولید می‌کنند که این میزان معادل آب مصرفی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر است. با این حال، حرارت خروجی نیروگاه‌های حاشیه‌ی سواحل جنوبی کشور همچنان با بی‌توجهی تلف می‌شود و استان‌های جنوبی کشور نیز با بحران آب مواجه‌اند.
شکل 2- ظرفیت تولید آب شیرین با استفاده از نیروگاه‌های برق در همسایه‌های جنوبی کشور

در حال حاضر، بخش انرژی کشور در شرایطی قرار دارد که اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری، صرفه‌ی اقتصادی دارد و سود سرشاری را نصیب کشور می‌کند. با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، کاهش مصرف انرژی در دوره‌ی زمانی کوتاهی، اصل سرمایه‌گذاری انجام‌شده و سود آن را بازمی‌گرداند. 

منبع:KHAMENEI.IR

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۸
دانشجویان عدالتخواه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی